We are going to Graceland - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu We are going to Graceland - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

We are going to Graceland

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

27 September 2012 | Verenigde Staten, Memphis

“ The Mississippi Delta was shining
Like a National guitar
I am following the river
Down the highway
Through the cradle of the civil war

I'm going to Graceland
Graceland
In Memphis Tennessee
I'm going to Graceland “

Vanochtend weer eens vroeg uit de veertjes en na het ontbijt naar Graceland. Zoals we al vertelde hoeven we niet ver te lopen. Nog geen 100 meter en we zijn er. We waren een van de eerste, dus het was lekker rustig. Wat we zoal gezien hebben: Natuurlijk het huis van Elvis, zijn privé vliegtuigen, de tuinen, het zwembad en uiteindelijk het graf van hem, samen met zijn ouders, zijn tweelingbroer en zijn oma. Hierna konden we op het terrein ook nog naar het automuseum met zijn priveauto’s. Al met al, veel gezien.

Overal draait zijn muziek. Op het terrein hebben we wat gegeten en gedronken. Terwijl we daar zaten werden we aangesproken door een Afrikaan. Hij sprak nederlands en hij vertelde dat hij hier werkte voor een paar maanden. Hij vond het fijn om even in zijn moedertaal te spreken. Hij was soms niet te volgen en we hebben hem een paar keer gevraagt om de zin nogmaals te herhalen. Toen ik hem vertelde dat ik hem redelijk kon volgen in het nederlands, verbeterde hij mij door te zeggen: “ho, ik spreek geen nederlands maar afrikaans”. Ja, inderdaad dat klopt. Wel leuk om het nederlands met een geheel andere klank en met ander dialect. Wel heel apart om het te horen.

Na wat souveniers gekocht te hebben gingen we terug naar het hotel. Daar hebben we ons wat verfrist en zijn toen Memphis ingereden. Onderweg er naar toe hebben we bij een visitor center kaartjes gekocht voor een boottocht op de Mississippi. Dit gaan we morgen ondernemen. Nu gaan we eerst Memphis verkennen.

We hebben eerst een bezoekje gebracht aan de Sun Studio’s. In deze studio zijn veel beroemde artiesten begonnen in de jaren '50 van de 20e eeuw. De bekendste is wel Elvis Presley (hij nam hier 23 titels op). Ook hebben Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Johnny Cash, Roy Orbison, B.B. King en U2 er platen opgenomen.

Zo, nu naar het centrum naar de Beale Street, Beale Street is een straat in Downtown Memphis, die loopt van de Mississippi rivier naar East Street, een afstand van ongeveer 1,8 mijl (2,9 km). Het is een belangrijke locatie in geschiedenis van de stad, evenals in de geschiedenis van de blues . In de blues clubs en restaurants hoor je overal muziek. Op straat spelen bandjes en ook in de cafe’s. Het is er gezellig druk. De straten zijn hier afgezet, zodat er geen verkeer door heen komt. De politie houd alles goed in de gaten. Je ziet ze echt overal.

Ook zijn we naar het Rock ‘n’ Soul museum geweest. De Memphis Rock 'n' Soul Museum is een tentoonstelling over de geboorte van rock, blues en soul muziek. Je hoort hier de geluiden van het veld, werkliederen, blues, country en gospel van de pachters in de jaren1930-1940 die uiteindelijk in botsing kwamen en versmolten met de stedelijke geluiden van Beale Street.

We lopen nog eventjes langs de Mississippi en gaan dan weer terug naar de auto. Het is inmiddels donker en we krijgen honger. De mensen zijn hier vriendelijk en vrolijk. Toch zie je ook een andere kant, veel zwervers zoeken je op en vragen je om geld. Als het later wordt zie je dat er ook genoeg gedronken wordt….. soms te veel. Nadat we wat gegeten hebben gaan we terug naar het hotel.

We wilde nog wat bier kopen voor op onze kamer, maar we hebben 3 grote supermarkten gehad, maar geen bier met alcohol!!!! Nergens, zelfs bij de Aldi niet. Die is hier ook. Tja, wat nu.
Zie ik nog net om het hoekje een klein winkeltje waar het ontzettend druk is….. En ja hoor, daar hebben ze alcohol…. Maar geen bier…. Dan kopen we toch een flesje wijn!! Ook lekker. Wim de rode wijn, ik de witte. Zal zeker wel smaken.

We proosten dan ook met een glas wijn en kijken terug op een leuke dag. En inderdaad: Elvis leeft! Hier wel, overal !

groetjes van Wim en Anne-Marie

• 28 September 2012 - 08:42

Henk:

Beste Wim en Anne-marie,

Hij leeft!!! Nu nog even wachten op een nieuwe hit.....?

Verder was ik nog niet bekend met jullie dichterlijke kwaliteiten: "geluiden die botsen en versmelten"! Toe maar.

En nu de quiz voor vandaag? Welk liedje en van (o.a.) welke beroemde artiest?

Here we all work 'long the Mississippi
    Here we all work while the white folk play
    Pullin' them boats from the dawn till sunset
    Gettin' no rest till the judgment day

He must know somethin', but he don't say nothin'
    He just keeps rollin', he keeps on rollin' along

Veel plezier morgen op de Mississippi!
    Gr,
    Henk en Daisy

• 28 September 2012 - 10:20

Anja:

Wim,,,,, dat was geen voetbal!!!!

wat een glitter en glamour.
    ook jullie kunnen nu zeggen, we zijn er geweest.. en wij ook , door jullie foto's

groetjes en nog veel plezier.

• 28 September 2012 - 10:20

Anja:

Wim,,,,, dat was geen voetbal!!!!

wat een glitter en glamour.

groetjes en nog veel plezier.

• 28 December 2019 - 11:57

Jan Smit:

Hi, mijn naam is Jan Smit. Niet uit Volendam maar uit Numansdorp. Ik wil volgend jaar een reis maken naar het zuid oosten en vind jullie verslag geweldig. Ga ik gebruiken als een hulpje. Dank je voor het mooie verslag.

• 29 December 2019 - 22:14

Wim En Anne-Marie :

Hoi Jan,
    We zijn blij je een beetje te kunnen helpen met de voorbereidingen voor je reis naar het zuid-oost van de USA. We wensen je een hele fijne reis toe.
    Groetjes van Wim en Anne-Marie