Mammoth Cave in Kentucky - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Mammoth Cave in Kentucky - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Mammoth Cave in Kentucky

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

23 September 2012 | Verenigde Staten, Nashville

Na het ontbijt rijden we naar de Mammoth Cave. Dit ligt in de staat Kentucky. Ongeveer 1,5 uur ten noorden van Nashville. Een strak blauwe hemel boven ons. Het belooft een schitterende dag te worden als het aan het weer ligt.

Mammoth Cave National Park is ’s werelds langste en best doorzochte grotenstelsel ter wereld. Het gangenstelsel bestaat uit 627 km, en hiervan is 19 km beschikbaar gesteld voor publiek. Er worden nog steeds nieuwe ruimtes ontdekt, men verwacht dat de totale lengte van alle grotten en gangen uiteindelijk op kan gaan lopen tot zo’n 1600 km. De naam “Mammoth”is in gebruik sinds het begin van de 19e eeuw, en refereert aan de enorme grootte van het grottenstelsel.Ongeveer 4000 jaar geleden betrad de mens deze grot. Het water wat boven op de berg terecht komt sijpelt door de spleten naar beneden. In de grot vormt dit een rivier die uitmond in de Green River. Wat nu het grondgebied is van Mammoth Cave National Park, was zo’n 350 miljoen jaar geleden de bodem van de ondiepe Mississippian Sea.

Je kunt vanaf het visitor center verschillende tours doen met een gids. We besluiten de historic tour te gaan doen. Deze duurt 2 uur en begint om 12.15u. Voordat deze begint besluiten we naar de Green River te lopen. Hier kwam vroeger de Mammoth Cave boat aan. Dit was rond 1859. Ook zagen we daar een monding van een ondergrondse rivier. Op een boom wordt aangegeven hoe hoog het water ooit hier stond. Wel een raar idee dat hier ooit in t verleden een zee lag.

In de grot lopen we door een hele brede gang, je moet je voorstellen dat deze ruim 20 meter breed en zeker 10 meter hoog is. Nadat we deze hebben doorlopen komen we in een gigantische onderaardse “hal”. Hier werd vroeger naar salpeterpoeder(een soort zuur) gegraven. We gaan steeds verder de grot in. De gangen blijven enorm. Midden in een ruimte gaan alle lampen uit, het is pikke donker, en muis stil. En dat met ruim 100 mensen… haast onmogelijk, maar het was muisstil. Op een gegeven moment moeten we verder naar beneden en dan worden de gangen ontzettend smal. Geen wonder dat ze van tevoren aangeven dat niet iedereen mee kan. Mensen die nogal aan de stevige kant zijn kunnen er echt niet door. De gangen zijn niet alleen smal…. al snel moeten we behoorlijk gebukt verder. Dit gaat zo een tijdje door en dan worden de gangen wat breder. De hoogte is nog steeds niet veel dus lopen we nog steeds gebukt. Na ongeveer 10 minuten kunnen we redelijk rechtop lopen. In een andere enorme ruimte krijgen we nog wat uitleg en dan moeten we via een gigant van een toren 150 treden naar boven. We kijken omhoog en omlaag, de ruimte die we zien is geweldig!!! Dit moet je meemaken, dit is niet uit te leggen, zo mooi zo apart. We hebben foto’s gemaakt maar omdat de grot groot is zijn de foto’s niet echt duidelijk, wel jammer.

Hierna zijn we nog een eindje gaan wandelen. Ook hebben we velden met tabaksplanten gezien. In schuren hingen de bladeren te drogen. En zijn we naar het Barren Lake geweest.

We rijden vanuit Kentucky weer terug naar Tennessee, en komen rond de klok van 8 uur in Nashville aan. Het was weer een geweldige dag.

Groetjes Wim en Anne-Marie

• 24 September 2012 - 05:21

Mike En Marij:

Ik vind de foto's toch aardig goed gelukt van de cave.
    diepte is altijd wel moeilijk vast te leggen in donkere ruimte's

mooi hoor, geen marmotten gezien dus?
    gr Mike marij

• 24 September 2012 - 05:24

Wim:

Hoi Mike, zo jij bent al vroeg wakker! Wij gaan straks naar bed, en jij gaat alweer werken. Een fijne werkdag toegewenst. Bedankt voor jullie leuke reacties!
    Gr. Wim en Anne-Marie

• 24 September 2012 - 11:45

Claar:

Indrukwekkend!!!!! Toch nog mooie foto's hoor!!!!

• 24 September 2012 - 14:16

Angeline:

Nou harstikke mooi om in zo'n grot te kunnen gaan, ik zelf zou het harstikke eng en benauwt vinden. weet niet of ik door die dunne lage grot zou kunnen gaan zonder uit te frieken.

Een dag verder en je was bijna bij ons geweest.
    Maar nog veel plezier en de groetjes,

Kijk effe naar je email.