Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Christchurch

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

04 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Onze laatste hele dag in Nieuw Zeeland begint in Lake Tekapo. We zijn om 6 uur opgestaan, hebben ons ontbijtje genuttigd en zijn om 7 uur weggereden naar Christchurch. Het is ruim 3 uur rijden en we willen vroeg in Christchurch aankomen om nog iets van de stad te zien.

We rijden door een berglandschap en nemen langzaam afscheid van deze bergen en heuvels. Het vlakke land ligt voor ons. Met heimwee kijk ik nog even in de achteruitkijkspiegel. Daar liggen ze, de bergen, recht achter me…. Tja, er komt een tijd van komen maar ook van gaan.

Het vlakke land met af en toe een beekje doet me weer aan thuis denken, aan ons Nederland. En dan komt het gevoel dat het leuk geweest is, en dat het tijd is om naar huis te gaan. We hebben in onze Road Atlas alle wegen die we gereden hebben roze gekleurd. En dat zijn me nog al wat wegen en km’s geweest. Als we bijna in Chirstchurch zijn merkt Wim dat de stift bijna op is. Maar hij moet het nog even volhouden nog een klein stukje.

Het is heel mooi weer en de zon schijnt. De temperatuur is rond 10 uur al 21 graden. Dat beloofd een mooie dag te worden. Dan moet ik even goed kijken maar voor mij uit zie ik weer bergen. Hoe kan dit nu, had toch al afscheid van ze genomen? Maar wat blijkt, er liggen bij Christchurch ook bergen. Geweldig!!! Rond 10.15 uur rijden we de stad in en we parkeren de auto bij ons Hotel. We gaan te voet de stad verkennen. Het centrum ligt op 10 minuten loopafstand van ons Hotel.

Tegenover ons Hotel ligt de rivier Avon. Deze rivier slingert zich een weg door de stad, en is het grootste stuk natuur binnen de stad en een van de belangrijkste attracties. De groene oevers, treurwilgen, eiken, eendjes en de bruggen maken er een mooi plaatje van. Op de rivier kun je met een punter(gondel) mee.
We zien verschillende gebouwen die gestut worden. Deze gebouwen zijn beschadigd door de laatste aardbeving hier in 2010. We zien de grote Christchurch Kathedraal, deze is gebouwd tussen 1864 en 1904. Je kunt de toren beklimmen, 134 treden. Vanaf boven hebben we een mooi uitzicht over de stad. We zien ook de Christchurch Tram, een serie gerestaureerde trams die je meenemen op een 3 km lange route door de stad. Op het plein is het markt en we lopen even over de markt.

Als het half 2 is besluiten we de stad even te verlaten en naar de Gondola te rijden. Dit is een kabelbaan in het zuidoosten van de stad, die ons meeneemt vanaf de Heathcote Valley naar de rand van een uitgedoofde vulkaan boven op de Port Hills. Vanaf hier hebben we uitzicht op de stad, Banks Peninsula, de Canterbury Plains en de Nieuw-Zeelandse Alpen. We zijn toch weer even boven op een berg. Boven waait het ontzettend en het is hier behoorlijk fris.

Als we weer beneden bij de auto zijn besluiten we via de Lyttelton Tunnel naar Lyttelton te rijden. Deze tunnel is in 1964 voltooid. In deze stad kwamen in 1850 de Chanterbury Pelgrims aan land, die door de Canterbury Association waren gestuurd om de nieuwe provincie te bevolken. De haven van deze stad is een van de drukste op het Zuidereiland. We rijden nog even langs het water en gaan dan weer terug naar Christchurch. Nu nemen we dus echt afscheid van de bergen.

In de stad gaan we nog even naar de Botanische tuin kijken. Het is inmiddels 5 uur en het kassencomplex en het museum zijn gesloten. Maar de tuin is nog wel toegankelijk. Hier staan vele oude bomen, hele grote bomen. Er is bijv. een rozentuin, de Nieuw Zeelandse tuin, de azalia tuin, en de watertuin. We lopen hier ruim 1,5 uur rond en we hebben nog lang niet de gehele tuin gezien.

Rond 7 uur checken we in. Het wordt tijd om de auto uit “te mesten”. We moeten er voor zorgen dat morgen weer alles in de koffers past. Je wilt niet weten hoe de auto eruit zag en wat er allemaal wel niet uitkwam na een maand rondrijden…. Maar hij is leeg en we hebben het voor elkaar gekregen.

Morgen maken we ons laatste ritje met de auto naar de leasemaatschappij, een afstand van 12 km. Als we deze km’s bij het totaal tellen komen we in totaal uit op 6214 km. Op het Noordelijk Eiland hadden we 2646 km gereden en dat betekend dat we 3568 km op het Zuidelijk Eiland hebben gereden. We hebben de auto dan 29 dagen gehad, dit betekend een gemiddelde van 214 km per dag.
We hebben van iedere km genoten, het was geweldig om hier te zijn!!!
Naast de gereden km’s, hebben we er ook vele gelopen, geklommen en geklauterd.
In totaal hebben we ongeveer 5000 foto’s gemaakt! En daarbij hebben we ongeveer 1.5 uur film.
We hebben van ruim 30 flessen wijn genoten, iedere avond, niet een avond overgeslagen. Zelf heb ik 3 boeken uitgelezen en Wim heeft wat documentatieboeken doorgenomen.

Zo dit is het laatste verslag vanuit een zonnig Nieuw Zeeland! Morgenvroeg moeten we de auto om half 9 wegbrengen. Daarna gaan we naar het vliegveld. Om 11.50 uur vertrekken we naar Singapore (in Nederland is het dan 23.50 uur, 4 febr). We komen om 17.25 uur aan in Singapore (in Nederland is het dan 11.25 uur). Rond 23.50 uur vliegen we op 5 febr. naar Amsterdam (in Nederland is het dan 17.25 uur) waar we om 6.25 uur landen, Nederlandse tijd. Voor ons gevoel is het dan al zondagavond 18.25 uur.

We bedanken iedereen die met ons “mee” hebben gereisd via Waarbenjij. Het was heel leuk om de berichtjes van jullie te lezen, ook op ons Hotmail adres. We gaan de laatste fles wijn openen en gaan er heerlijk van genieten.

Tot het volgende bericht van ons, dat waarschijnlijk vanuit Nederland komt.

Vele groetjes van Wim en Anne-Marie.

• 04 Februari 2011 - 08:58

Henk:

Even kort (vanuit een winderig Nederland) want de inkt is op: heel leuk bericht, maar geen foto's?
    Goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebt gehad, maar dat wisten we natuurlijk uit de eerdere berichten wel.

5000 foto's......................................................
    1,5 uur film....................................................

Een goed terugreis en tot gauw.

Gr,
    henk

• 04 Februari 2011 - 08:59

Nu wel foto's!!

• 04 Februari 2011 - 09:01

Henk:

Wel foto's maar geen bijschriften. Horen we thuis wel?

Gr,
    henk

• 04 Februari 2011 - 09:02

Henk:

OK, nu ineens wel weer bijschriften. Gaat alles in etappes?

• 04 Februari 2011 - 09:08

Wim En Anne-Marie :

Hoi Henk,
    zo het is zeker vrijdagochtend, niets te doen op het werk?
    geniet nog maar van de rust!! Neem het er nog maar van!
    Wat ben jij een ongeduldig manneke zeg!

wij nemen nog een wijntje, de fles moet leeg!
    we proosten op een goeie terugreis!

groetjes van Wim en Anne-Marie

• 04 Februari 2011 - 09:18

Anja:

Geweldig om dit allemaal te hebben kunnen "meereizen" met jullie!!
    ik zal het gaan missen die verhalen iedere ochtend.
    en meekijken in dat verre nieuw zeeland.

een goede terugreis

groetjes Anja René Vincent

• 04 Februari 2011 - 12:31

Clazien.:

Hoi Anne-marie en Wim,
    Wat jammer dat het er op zit, het is omgevlogen, zowel voor jullie als voor ons.
    We hebben genoten van jullie mooie verslagen, prachtige fot`s en leuke filmpjes.
    We wensen jullie een hele goede terugreis en geniet nog van de laatste uurtje.
    See jou soon in Holland.

XXX Clazien.

• 04 Februari 2011 - 12:49

Loes En Carla:

Geniet van je laatste fles wijn.
    We wensen jullie een goede terugreis en een super thuiskomst.

Tot snel.

• 04 Februari 2011 - 15:14

Angelien:

nee jullie bedankt voor de uitleg en foto,s
    het was geweldig dat we een beetje hebben mogen mee genieten
    nou we wensen jullie een fijne reis terug naar het koude nederland maar daar wachten weer warme harten op jullie,
    gr van angelien,robert en de kids

• 04 Februari 2011 - 15:28

Claar:

Hele goeie terugreis en we hopen jullie snel te zien!!!!

Groetjes,

Claar en Peter

• 04 Februari 2011 - 16:12

Gradje:

Hallo Anne-Marie Wim,
    dus ook aan mooie dingen komt een einde en mu jullie weer flink uitgerust zijn kunnen jullie weer flink .......... Het was een mooi verhaal met veel kilometers rijdend en lopend en veel wijn zo te horen!? Een goeie reis terug naar ons ook mooie Nederland en tot gauw.

Els en Geert

• 04 Februari 2011 - 16:31

Jos En Petra:

En nu weer lekker terug naar dat mooie winderige, koude, natte Nederland :(
    Goede terugreis en tot volgende week

Jos en Petra

• 04 Februari 2011 - 17:26

Angeline:

Jullie zullen wel al onderweg zijn naar huis, maar ik heb ook genoten van jullie verslag en foto's elke morgen bij mijn ontbijtje. Nou de mooie vakantie in dat prachtige land zit er weer op. Zal wel weer een prachtig boek of 2 worden. Lekker weer in je eigen bedje slapen na 5 weken is ook weer fijn.
    Groetjes en tot horens,
    (Stuur je mijn boeken zo vlug mogelijk op, alvast bedankt)

• 04 Februari 2011 - 19:32

Mike En Marijke:

Bij het lezen van dit bericht,
    zijn jullie vermoedelijk weer thuis in je eigen kikkerlandje.
    geniet van de momenten die jullie daar hadden, en beleef ze nog fijn terug
    door de terug blikken in jullie foto's en verhalen.
    en dan zul je vaak nog zeggen och ja en toen, weet je nog.
    2 keer gevallen, gelukkig geen ezel hahaha..
    dat zijn ook heerlijke momenten die je dan beleefd.
    En zeer zeer waarschijnlijk beleef de bij een heerlijk glas wijn de vakantie nog een keer.
    maar dan op afstand net als wij mochten.

groetjes................. van ons.

• 07 Februari 2011 - 21:38

Hans:

Om het samen te vatten : een schitterende reportage van een heel mooi land.
    Zover weg, en toch zo vertrouwd, zo herkenbaar.
    Wat me opviel bij de foto´s van vandaag was het "afstandenbord".
    In kilometers ! Ik dacht dat ze daar ook in miles rekenenden.
    Maar kloppen die afstanden wel ? (kon ze niet goed lezen, en de foto vergroten lukte niet op mijn computer)

Kunnen jullie ook ergens zien, hoeveel verschillende mensen jullie reis geheel of gedeeltelijk op internet gevolgd hebben ?