De Pohutu Geyser - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu De Pohutu Geyser - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

De Pohutu Geyser

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

13 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Van ochtend om 6.30 opgestaan, een ontbijtje genuttigd, de auto weer ingeladen en om 7.45 weer op pad.

Vandaag gaan we naar Rotorua. Onderweg zagen we 2 grote Kauri bomen staan, de Twins. Hier zijn we even uit de auto gegaan en hebben even wat rondgelopen en wat foto’s gemaakt.

Langs de weg zie je hier de mais in bloei staan. Verder staan er overal aan de straat brievenbussen, kleine en grote. Niks bijzonders zou je zeggen. Maar wat zou je er van vinden als we je vertellen dat we bijv een magnetron zagen als brievenbus, een echte magnetron! Ook een brievenbus in de vorm van een truck, vogelhuisjes, en zelfs een ware wc met bril!!!!

We waren rond de klok van half 12 in Rotorua. Omdat het nog te vroeg was om in te checken zijn we eerst naar het Whakarewarewa Thermal Area, Te Puia gegaan. We parkeren de auto en toen we uitstapten roken we gelijk de zwavellucht. Dit is een park waarin je verschillende geysers ziet. De grootste heet de Pohutu Geyser. Hij komt 10-25 maal per dag tot uitbarsting en kan afhankelijk van de wind een hoogte van 30 meter bereiken.

We zijn het park ingegaan om dit allemaal te gaan bekijken. Een fototentoonstelling gezien en naar een optreden wezen kijken van de Maori’s die daar een show gaven met medewerking van een van de toeristen. Verder stonden er huisjes met houtsnijwerk van de Maori’s waar je in kon. Ook was er een Kiwi huis, binnen was het stikke donker. Als je eenmaal binnen was kon je na een paar minuten toch nog wat onderscheiden. Door een raam zagen we een tuin en daar zat inderdaad een kiwi. Je mocht er geen foto’s maken, anders schrikken de kiwi’s.

Nu op naar de modderpoelen en de geysers. Hoe dichter je erbij komt hoe meer je de zwavel ruikt. We hebben ruim 3 uur rondgelopen, en hebben de grote geyser in actie gezien.
Toen deze tot uitbarsting kwam spoot het water met een rotgang naar boven! Overal komt stoom naar boven. De grond is wat gelig van kleur. Heel even draaide de wind, en we werden gelijk besproeid door de geyser.

Ook hebben we de modderpoelen gezien, de blubberzooi! Alles is hier zeer heet. De buitentemperatuur is zowiezo al ruim 23 graden, maar als je hier zo rond loopt lijkt het wel ruim 30 graden. Op een gegeven moment bij een uitzichtpunt gingen we op een rand van een terras zitten. Na ongeveer 5 minuten dacht ik wat is het onder me toch heet! De grond waarop we zaten was hartstikke heet! Dat heb je niet gelijk in de gaten.

Vanuit dit park zijn we naar het Hotel gereden en hebben ingecheckt. Dit was rond half 6.
Zo nu eerst even wat gaan eten en wat boodschappen doen. De wijn is op. De wijn hebben we eerst even in de koelkast gezet en zijn daarna wezen wandelen in het park naast het Hotel. Hier is het oude badhuis waar nu een museum in is. Verder zien we veel oude bomen en terrassen met diverse bloemen. Ook hier in dit park heb je modderpoelen en warmwaterpoelen, en ruik je de zwavel ook.

Rond de klok van 8 uur heerlijk onder de douche, tijd voor de wijn.

Dit was weer eens een leuke dag!!!
Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 13 Januari 2011 - 08:16

Loes En Carla:

Dat is weer een geweldige dag. Dan geniet je des te meer van een heerlijk wijntje.

• 13 Januari 2011 - 10:28

Anja:

wat een belevenissen allemaal.
    en nog zoveel wat er gaat komen om van te genieten
    nog bedankt voor de felicitaties.

• 13 Januari 2011 - 11:50

Clazien:

Wat een avonturen allemaal.
    Heel veel plezier verder.

• 13 Januari 2011 - 12:26

Angeline:

Zo'n rood gezicht van de zon of van de hitte, Wim??
    Zag anne-marie dat je je nieuwe vriend ontmoet hebt. Leuk rokje. LoL.
    Groetjes

• 13 Januari 2011 - 14:11

Henk En Daisy:

en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet
    en we gaan nog niet naar huis, want..........

Maar lees ik nou dat jullie over 24 dagen al weer thuis zijn?

Gr,
    Henk

• 13 Januari 2011 - 20:42

Wim En Od:

Mooie verslagen en prachtige foto's. Een aantal dagen al probleempjes met onze computer.
    Druk met HOOGwater. Dijkwacht. Kijkoperatie Od (Meniscus) gelukt. Nu revalideren.

Wim en Annemarie EEN GOEIE REIS verder.

Gr Wim en Od

• 16 Januari 2011 - 21:01

Hans:

Eindelijk weer eens tijd om jullie reisverslagen te lezen en foto´s te bekijken.
    Wat hebben jullie al veel gezien in zo´n korte tijd. Heel afwisselend allemaal.
    De foto van het badhuis in Rotorua verbaast me een beetje.
    Lijkt veel op de bouwstijl uit de Hoge Tatra. Duitse architectuur ?