Wainangu Volcanic Valley - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Wainangu Volcanic Valley - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Wainangu Volcanic Valley

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

14 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Taupo

Vandaag na het ontbijt rond de klok van 9 uur op weg naar Taupo. Onderweg zagen we een park genaamd Wainangu Volcanic Valley. We besloten hier naar toe te gaan.

Het blijkt een juiste keuze te zijn. We hebben hier ongeveer 3 uur rond gewandeld.

Waimangu is het enige hydrothermale stelsel in de wereld waarvan het begin van activiteit aan de oppervlakte tot op de datum precies is aan te geven, namelijk 10 juni 1886. Op die dag veroorzaakte een geweldadige vulkaanuitbarsting het ontstaan van een groot aantal kraters in dit gebied.

Waimangu is een beschermd natuurreservaat. De berg Tarawera, een onrustig slapende vulkaan die in de laatste 18.000 jaar 5 keer is uitgebarsten. De laatste was in 1886. De Echo Krater werd gevormd op 10 juni 1886 en is de plaats van vele activiteiten. Op 1 april 1917 barstte het westelijke bekken van de Echo krater op een gewelddadige manier uit en hierdoor ontstond het Frying Pan meer. Het meer is ’s werelds grootste hete bron, heeft een opp. van 36.000m2 en een gemiddelde diepte van 6 meter. De gemiddelde temperatuur is 55 graden. Als je er langs loopt hoor je lugubere geluiden uit de hete bron komen. In 1973 barste het Trinity terras uit. Dit was de grootste uitbarsting sinds 1917. De Wainangu geiser was de grootste geiser ter wereld tot 1904. De uitbarstingen waren tot 400 meter hoogte.

We lopen verder en komen langs de Inferno Krater. Deze krater staat vol water. Dit is een stomend en meestal lichtblauw juweel van Waimangu. Deze is ook ontstaan in 1886. De diepte is 30 meter en de temperatuur is tot 80 graden. De Inferno krater is de grootste geiserachtige vorm in de wereld, hoewel de geiser niet gezien kan worden omdat die zich bevind op de bodem van het meer.

Een eind verder heb je de Marmeren Terrassen. Het silicaatrijke water komt uit een grote hete bron in de Jodium poel. Het water verlaat de Jodium poel met een gemiddelde temperatuur van 97gr en stroomt zacht over de Marmer Terrassen.

Verderop ligt het Warbrick terras. Dit terras wordt gevormd door een aantal veelkleurige, snelgroeiende silicaatterrassen, net als bij de Marmeren Terrassen. De tocht eindige bij het Rotomahana meer. Hier stond een bus die ons weer terug naar boven bracht.

Hierna zijn we naar de Huka Falls geweest. Via een wandeling van een uur dwars door een bos.
Hier stroomt het water door een nauwe rotsspleet en stort vervolgens meer dan 11m omlaag in een schuimend bassin. Het water heeft een aparte turquoise kleur. Heel apart.

Weer verder op pad, nu naar de Craters of the Moon. Midden in het bos ligt een terrein met stomende kraters, borrelende modderpoelen en smeulende boomstronken. Door het gebied liggen door planken gevormde paden. Het is hier nog eens extra warm door de vele stoomkraters.

Nu op weg naar Taupo, waar ons Hotel is. Taupo ligt aan het Taupo Lake. Het grootste meer van Nieuw Zeeland en heel Australie is Lake Taupo. Lake Taupo is ontstaan in het jaar 186 na Christus, na een gigantische vulkaanuitbarsting.

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 14 Januari 2011 - 09:37

Loes En Carla:

Geweldig. De foto's zijn super!!
    Wat zullen jullie genieten.

• 14 Januari 2011 - 09:46

Hoi Wim En Annemarie:

Ik vindt het geweldig wat lullie allemaal ondernemen en de verslagen zijn voor mij heel intresant geniet er zo veel mogelijk van jullie verdienen het. groetjes ome Jan

• 14 Januari 2011 - 10:06

Henk En Daisy:

Wat een mooie beelden, zowel in woord als via de foto's (sommigen zijn echt schitterend, vooral die met Wim er op.....).

Om jaloers op te worden!!!

Gr,
    henk

• 14 Januari 2011 - 12:19

Angeline:

Het is maar goed dat jullie van veel wandelen houden anders zou je die dingen nooit zien.
    Harstikke mooi al die foto's geniet er maar lekker van, maar ik ben er zeker van dat jullie dat beide zekers doen. Groetjes

• 14 Januari 2011 - 17:24

Martijn:

mooi das wel wat anders dan die saaie vulkaneiffel!:P haha have fun ik ben benieuw wat voorn mooie er nog meer komt groetjes me

• 14 Januari 2011 - 20:05

Mike Marijke:

Het zie er weer fantasties uit, kolkende massas dampen.
    We zijn blij met de verslagen en de foto's die er bij horen.
    Krijgen we een mooi beeld erbij.

Ik (wij) zullen daar waarschijnlijk nooit komen en zijn blij dat jullie dat stukje wereld en beleving met ons willen delen.

En we blijven volgen op gepaste afstand zoals jullie weten.

Nog veel plezier, Greets from Mike en Marijke