Mount Cook - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Mount Cook - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Mount Cook

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

02 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Twizel

Vannacht heeft het flink gestormd. We hadden de balkondeuren openstaan en de gordijnen waaide nogal heen en weer! Af en toe regende het.

Toen we vanochtend rond half 8 opstonden waaide het nog steeds heel hard. Gelukkig was het droog en rond half 10 gingen we op weg naar de Mount Cook. We zagen gelijk na een paar km rijden dat dat geen goed plan was. Het gehele gebergte hing in de wolken en je kon zien dat het daar flink regende. Dan maar de andere kant op.

We rijden langs een zalmkwekerij, en gaan een kijkje nemen. Via een groot schepnet halen ze zo de zalm naar boven uit het water. Ze kijken hoe groot de zalm is en dan wordt deze zalm op grote gesorteerd en weer in andere kweekvijvers gedaan. Je kunt hier ook de zalm proeven en dat heb ik dan ook gelijk gedaan(Wim lust geen zalm). Ik kreeg een bakje met daarin stukjes zalm. Na en klein stukje geprobeerd te hebben kreeg ik in de gaten dat ze de zalm hier rauw eten….! Nou, nee, dat lust ik niet. Toen ik er mee terug ging vertelde ik dat ik wel gerookte zalm lust. Dat was geen probleem die hadden ze gelukkig ook. En die was heerlijk!!! We zitten heerlijk in de zon, maar de wind is zeer heftig!

Hierna zijn we naar Lake Ohau gereden. Je kon zien dat de regen deze kant op komt. Dus hier maar eventjes rond gekeken en weer teruggereden richting Twizel.

We rijden Twizel voorbij en gaan bij het bezoekerscentrum Lake Pukaki kijken. We zien hier op een bord dat de Tasman gletsjer 14.000 jaar geleden heel erg groot was. Het meer Pukaki zou er helemaal onder verdwijnen. Deze gletsjer was ooit 85km lang!! Nu is de gletsjer nu nog 29km lang en 1.6 km breed. We zien vanaf hier het meer liggen, groenblauw van kleur. Het is bijna niet voor te stellen dat de gletsjer helemaal tot hier liep, en dat ie zo groot was dat het meer er helemaal in zou verdwijnen! Het meer zou in die tijd 200 meter onder de gletsjer hebben gelegen. Onvoorstelbaar, zoveel ijs!
In dit bezoekerscentrum lezen we dat alle rondvluchten boven Mount Cook waren geannuleerd i.v.m. de harde wind. De windsnelheid was dan ook 160 km per uur!!!

Omdat het heerlijk weer is ondanks de sterke wind gaan we ergens heerlijk aan het water liggen.
We parkeren de auto onder de bomen en wij gaan aan de waterkant liggen. Wim gaat heerlijk op zijn rug liggen, en ik lees mijn boek. Even lekker van de zon genieten. De golven gaan af en toe zo hard dat we er nat van worden. De temperatuur is nu rond de 27 graden. Met de wind erbij is het goed vol te houden.

Na 1.5 uur vinden we het weer tijd om iets te gaan ondernemen. We rijden terug en gaan onderaan bij de dam gaan kijken die bij het Lake Pukaki ligt. Het water gaat via een enorme glijbaan naar beneden.

Omdat we in de verte de bergen uit de wolken zien komen rijden we voor de 2e keer richting Mount Cook. De weg er naar toe is schitterend. We rijden eerst door een bebost gebied en links van ons zijn de bergen en rechts van ons het Lake Pukaki. Onderweg stoppen we bij Peters Lookout. In de verte zien we de besneeuwde bergen liggen met Mount Cook als de grootste, 3754m.

Onderweg stoppen we nog verschillende keren en uiteindelijk komen we bij het bezoekerscentrum van Mount Cook aan. Het is inmiddels 3 uur. De bergen zijn zo goed als uit de wolken en het is een schitterend uitzicht wat we hier zien.

Nadat we het bezoekerscentrum hebben bezocht gaan we naar de Tasman Gletsjer View en de Blue Lakes. Dit is alleen te bereiken via een onverharde weg van ongeveer 10km. We parkeren de auto en klimmen naar boven. Het eerste wat we zien zijn de Blue Lakes, het water is niet echt blauw, meer groenblauw van kleur. We klimmen nog een eind verder naar boven. Het is best een steile klim maar als we dan boven zijn krijgen we ook een geweldig uitzicht! Onder ons zien we water met hier en daar ijsschotsen. In de verte zien we de gletsjer liggen. Links van ons zien we de Mount Cook liggen. Machtig om dit alles te mogen zien! Met een goed gevoel zetten we de afdaling weer in.

Het is inmiddels half 7 en we moeten nog een eind terugrijden naar Twizel. In Twizel gaan we even naar de winkel en we eten wat.

Nu zijn we terug op onze hotel kamer en gaan even heerlijk onder de douche. En hierna, ja, hoe weten jullie dat? Een heerlijk glas wijn!!!

Groetjes van Wim en Anne-Marie
ps we hebben een nieuw filmpje geplaatst van de pinguin

• 02 Februari 2011 - 09:37

Loes:

Bah, rauwe zalm.
    De harde wind is waarschijnlijk om alvast te wennen aan het nederlandse weer, dan is de overgang niet zo groot over een paar dagen.
    De foto's zien er allemaal weer prachtig uit.
    Geniet van je wijntje.

• 02 Februari 2011 - 09:46

Wim En Anne-Marie :

hoi Loes, ja inderdaad nog 3 nachtjes voor ons in Nieuw Zeeland. We zijn aan het aftellen. Het weer in Nederland.... laten we daar nog maar even niet aan denken. Het weer hier vandaag was weer eens heerlijk, ondanks de harde wind toch nog 27 graden! Ik heb er net een nieuw filmpje opgezet van gisteren met de pinguin.

groetjes van Wim en Anne-Marie
    p.s. proost we nemen er hier nog eentje!

• 02 Februari 2011 - 10:07

Henk En Daisy:

Wat een schitterende natuur, wat een schitterende foto's.

Henk

• 02 Februari 2011 - 12:30

Clazien:

Hoi Wim en Anne-marie.
    Wat een leuk verslag weer en zo`n mooie foto`s.
    Leuk dat filmpje van de pinquin erbij.
    Geniet nog maar en niet aan denken dat jullie over enkele
    dagen weer in jullie eigen bedje liggen.
    Groetjes Clazien (en de mannen)