In de mond van de vulkaan - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu In de mond van de vulkaan - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

In de mond van de vulkaan

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

05 Mei 2012 | Portugal, Ponta Delgada

Vandaag zijn we gaan kijken in Furnas. "De mond van de vulkaan", zeggen de bewoners van Furnas.

Onderweg er naar toe gaan we naar een uitzichttoren, "de Castelo Branco". Vanaf hier zien we het kratermeer van Furnas liggen.

Vanaf hier rijden we naar het meer. Daar zien we hoe ze potten met eten in de grond stoppen om te garen. Dit noemen ze hier: "Cozido das Furnas". Het vlees en de groente worden hier gestoomd, er worden geen kruiden aan toegevoegd. In het centrum krijg je dan de mogelijkheid om 6 uur later, deze tijd heeft het nodig om garen, dit gerecht te eten.

Ook zien we hier het opborrelend water wat uit de grond komt. De grond voelt warm aan onder onze voeten.

We besluiten een rondje om het meer te lopen, een wandeling van 10km.
Op een gegeven moment zien we een gebouw waarin informatie te vinden is over het meer. De eerste deur was dicht, dus dacht ik: "even om het hoekje kijken of daar een andere deur is". Nee, geen deur maar een soort laken hangt er. Binnen hoor ik dat er een film gedraaid wordt. Dus ik gelijk even binnen kijken..... Ligt daar een vent op een groot bed.... Tja, dat verwacht je niet....!!!! Dit gebouw is een woning... We moeten het gebouw hebben wat een eindje verder op staat. Twee gelijke gebouwen... ja, dan kun je je vergissen. Ha, Ha.

Na het rondje gaan we Furnas in. Daar heb je een thermaalbad. De temperatuur van het water is 39 graden. Heerlijk warm dus!!! Wij erin. Heerlijk een uurtje badderen.

Intussen is het gaan regenen. We lopen Furnas verder in en zien daar de Caldeiras. Hier kun je echt zien dat het plaatsje in de "mond" van de vulkaan ligt. Overal komt stoom uit de grond!

We verlaten het plaatsje en rijden naar Ribeira Quente. Onderweg zien we een waterval.

Verder gaat onze tocht naar Ponta Garca. De weg hiernaar toe gaat met 30% naar benee !!!! Een steil kunstje!! Langs de kust rijden we verder naar Vila Franca do Campo. En vanaf hier gaan we weer terug naar Ponta Delgada.

We hebben honger en gaan eten. Wim bestelde een gerecht met 13 soorten vlees..... Ze bleven maar brengen... Wim at en at.... Steeds kwam er meer bij. Of ze vroegen: "wilt u nog meer?" ...... Onvoorstelbaar...!! En ik... ik bestelde sushi, mmmmm. Dat was ook heerlijk. Daarbij dronken we, hoe kan het ook anders, een heerlijk glas wijn.

Het was weer een hele leuke dag!!

groetjes van Wim en Anne-Marie

• 06 Mei 2012 - 10:01

Henk:

Tjonge wat een mooie foto's toch weer en wat een mooi eiland. Wat is de aardkorst daar toch weer erg dun en wat ben je dan toch dicht bij het binnenste van de aarde! Nog gegeten van dat gekookte eten? Is een specialiteit van de Azoren, heet Cozido, en moet erg lekker zijn.

een goed vervolg van de reis toegewenst.

Henk en Daisy

• 06 Mei 2012 - 12:26

Mike Marijke:

Wat bijzonder dat Wim 13 soorten vlees bestelde, haha moet wel erg lekker zijn geweest.
    en het is mooi dat de bevolking zo dicht bij de natuur staan en er dus ook daadwerkelijk gebruik van maken.
    Eten berijden vanuit de aarden.
    Erg mooie omgeving daar met veel bijzondere dingen.
    Geniet met volle teugen van de natuurlijke dingen.

groetjes Mike en Marijke