Naar The Giant Kauri - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Naar The Giant Kauri - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Naar The Giant Kauri

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

10 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

De wekker liep om 7 uur af. We hebben het ontbijt heerlijk buiten op het terras genuttigd. Rond de klok van 8 uur hebben we uitgecheckt en zijn op weg gegaan naar de westkust van het noorderlijk eiland. Onderweg zagen we ineens iets dat ons bekend voorkwam. Het was net of we richting Slowakije reden. Het gebergte dat voor ons lag leek op de Lage Tatra (Slowakije).
We rijden verder en komen bij Omapere aan. Dit plaatsje ligt aan de Hokianga Harbour. We hebben hier wat foto’s gemaakt en wat aan het strand gewandeld.

Een eindje verder geeft een bord ons aan dat we naar een uitzichtpunt kunnen rijden. We besluiten dit te doen. We hebben de auto geparkeerd en zijn wezen wandelen bij Arai-Te-Uru. Vanuit dit punt zie je de Tasman Zee, en de kust. De wandeling was ongeveer een half uur en het uitzicht was weer eens geweldig!
Zo nu op weg naar The Giant Kauri, de Tane Mahuta(Lord of the Forest) in het Waipoua Forest.
Vanaf de parkeerplaats was de wandeling er naar toe kort, maar wel heel mooi. Je loopt door een oerwoud over een houten vlonder. De Tane Mahuta is circa 2000 jaar oud, een hoogte van 51.5 m., en diameter van 4.4 m., de eerste tak zit op 17.7 m, de langste tak is 13.8 m en als je alle takken bij elkaar zou optellen kom je uit op een lengte van 244,5 m. Als we verder in het rond kijken zien we nog meer Kauri’s staan, deze zijn dan wel niet zo groot als de Giant, maar het zijn echt geen kleintjes!!!

We rijden een eindje verder en komen een bord tegen van de Four Sisters. Dit zijn 4 Kauri bomen die zo dicht op elkaar staan dat het lijkt dat ze samen een stam hebben. De wandeling er naar toe duurde ongeveer een half uur. Ook hier zien we buiten om deze 4 Kauri bomen nog meer Kauri’s staan. De wandeling is weer door een oerwoud!
Vanuit hier besluiten we naar het Visitor Centre van het Waipoua Forest te gaan. De weg leid ons door een schitterend gebied. Het is een en al bocht, en je waant je midden in een oerwoud. Een oerwoud met een asfaltweg dan wel. Het laatste stuk gaat via een onverhard pad. Het Visitor Centre geeft een indruk hoe het er hier vroeger heeft uitgezien toen er vele, vele Kauri’s stonden. Ook kun je er zien wat er is gebeurd met het oerwoud van toen. Tevens zien we op een folder dat er een eind verderop een Museum is van Kauri bomen. Omdat dit toch op onze route ligt besluiten we dit te gaan bezoeken.
Het Kauri Museum ligt in Matakohe en is best groot van opzet. In het museum zie je vele foto’s van toen. Hoe de bomen werden geveld en wat men allemaal van dit hout maakte. Zoals meubels en voor de scheepsbouw. We lezen hier dat de Kauriboom een soort conifeer op pijnboom.
Voorouders van de Kauri kwamen voor het eerst voor in de Jura periode, 190 tot 135 miljoen jaar geleden. De wouden behoren tot de oudste ter wereld.
De Kauri is een van de beste houtsoorten ter wereld. Wim ziet zelf als timmerman dat dit inderdaad schitterend hout is. De structuur van het hout en de spiegeling in het hout zijn geweldig.
Kaurigom is een hars dat uit de boom sijpelt. Dit hars werd door de Maori’s gebruikt voor kook- en verlichtingsdoeleinden. De Europeanen gebruikten de hars bij de vervaardiging van een hoogkwalitatief vernis. We hebben hier ongeveer 2 uur rondgelopen en nog niet alles gezien.

Zo, nu verder naar Auckland, waar we rond de klok van half 7 aankomen. Na ingecheckt te hebben, zijn we nog eventjes Auckland ingelopen en hebben wat gegeten. Hierna weer terug naar het Hotel waar we een glaasje wijn hebben gedronken.

groetjes van Wim en Anne-Marie

• 10 Januari 2011 - 06:36

Loes En Carla:

Nou, vooruit dan maar...

• 10 Januari 2011 - 10:55

Clazien:

Hoi Anne-Marie en Wim,
    Bedankt voor jullie felicitaties.
    We wachten vol spanning op het vervolg van jullie avonturen.
    Tot de volgende keer maar weer en veel plezier.
    Groetjes Clazien en Tiny.

• 10 Januari 2011 - 17:29

Mike Marijke:

Ik heb nu ook niet veel tijd om het te lezen hahaha
    gelukkig maar mis ik niet veel, en blijf mooi up to date.

groetjes Mike en Marijke

• 10 Januari 2011 - 18:09

Angeline:

geef niks moet toch gaan douchen en weer weg.
    Ben wel weer benieuwt hoor.
    Groetjes