De overtocht naar het Zuidelijk Eiland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu De overtocht naar het Zuidelijk Eiland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

De overtocht naar het Zuidelijk Eiland

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

20 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Nelson

Vandaag liep de wekker extra vroeg af, om half 6. Opgestaan, en wat ontbeten, en uitgecheckt. We moeten om half 8 bij de Ferry Terminal zijn voor de overtocht naar het Zuidelijk Eiland. Rond 7.10 waren we bij de Terminal. Er stonden al heel wat auto’s in de rij te wachten om ingescheept te worden. Om half 9 verlieten we het Noordelijk Eiland. We voeren de Wellington Haven uit, verder door de Cook Strait, dan door het Tory Channel en tenslotte via Queen Charlotte Sound, om zo bij de haven van Picton aan te meren. Het weer was niet echt geweldig. Weinig zon, en het waaide behoorlijk, waardoor de boot nogal op en neer deinde. Toen we uiteindelijk in de Cook Strait waren hadden we de wind in de rug, en werd het een beetje rustig aan boord. De tocht was wel heel erg mooi, je vaart zo de haven van Wellington uit, langs de kust van het Noordelijk Eiland, en dan op de volle zee. Na een klein half uurtje zie je het Zuidelijk eiland opdoemen. Al met al was het 3,5 uur varen.

In Picton was het 17gr, en de zon scheen volop. Heel wat minder als dat we gewend waren. Gelukkig hadden we vanochtend hier al rekening meegehouden. We hadden de korte broek ingewisseld voor een lange broek. Vanuit Picton gaan we op weg naar Nelson. Het is inmiddels 12 uur. We rijden via de Queen Charlotte Drive, een weg van 30km waarin 360 bochten in zitten. Sommige hiervan zijn zeer scherpe haarspeldbochten.

Rond de klok van 2 uur komen we in Nelson aan. We besluiten eerst naar het Founders Heritage Park te gaan. Dit is een openluchtmuseum met oude huizen en een oud stationnetje. Ook staat er een molen en een oud vrachtvliegtuig. Het is interessant om te zien hoe de eerste koloniën hebben gewoond en geleefd. Ook is hier een museum gevestigd over de vele schepen die hier aan wal zijn gegaan. We hebben hier ruim 2 uur rondgelopen.

Vanuit hier zijn we naar Fairfield Park gereden. Hier staat een huis uit de koloniale tijd, het Melrose House ( gebouwd rond 1878 ) is een deftig huis in Italiaanse stijl. In de tuin hier om heen staan zeer oude bomen. Verder is er in dit park een kleine begraafplaats van graven van vroege kolonisten. De inscripties op de zerken geven een idee van de ellende die de beginjaren van Nelson kenmerkten. We zien dan ook veel zerken van jonge mensen, ongeveer 30 jaar. Ook hele kleine kinderen van bijv. 2 weken.

Nu gaan we naar de South Street, dit is een historische buurt met een aantal arbeiderswoningen die tussen 1863 en 1867 zijn gebouwd. Er zijn er nog 16 intact, veel zijn er gerestaureerd en zijn als woning of als kunstnijverheidswinkel ingericht.

Het wordt tijd dat we ons hotel gaan opzoeken, het is inmiddels half 7. Nadat we waren ingecheckt zijn we naar de haven gelopen. We komen langs allerlei sportparken en steken de Maitai River over. Rond de klok van 8 uur zijn we weer terug bij het Hotel.

We hebben even gekeken hoeveel km we hebben gereden op het Noordelijk Eiland, dit zijn er in totaal 2646 geworden. Meer als dat we van te voren hadden ingeschat. Maar ja, dat hebben we meestal.

Zo, dat was het voor vandaag, nu nog even wat niksen, boekje lezen, wat drinken, onderuit liggen, badje nemen, we zien wel.

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 20 Januari 2011 - 12:26

Angeline:

Nou weer een mooie boottocht gehad en al heel wat km gereden.
    Wat een mooie huisjes zijn er daar.
    Oja je was nog vergeten dat je na een mooie lange dag uiteindelijk met een glaasje ....
    eindigt. Of was ie op!!!
    Groetjes

• 20 Januari 2011 - 19:18

Mike Marijke:

Erg mooie foto's weer, lijkt wel of de tijd daar is blijven stilstaan.
    Anne-Marie had nog tijd over dat ze nog even het gras is gaan maaien.

wel leuk zeg na een dag hard werken, genieten van jullie vakantie (foto's)

Groetjes...........

• 20 Januari 2011 - 19:58

Riny En Coby :

jullie hebben wel hele mooie foto's gemaakt we kijken iedere dag naar het verslag en de foto's.
    nog heel veel plezier en veel mooi weer tot kijk maar weer .
    groeten riny en coby

• 20 Januari 2011 - 22:53

Henk En Daisy:

Hoi Anne-Marie en Wim,

Ook al reageren we niet elke dag, we lezen jullie verhalen nog steeds hoor, en bestuderen elke foto...welke vinden we eigenlijk het mooiste?
    Het lijkt wel of jullie er zelf minder op staan dan de eerste dagen/week!!!

Half 6 op! Bedoel je 's-ochtends? En ik wil wedden om een flesje N-Zeelandse wijn dat dat nog niet het record is en dat er nog een dag komt dat jullie helemaal niet naar bed gaan!

Staat er nou dat jullie over 17 dagen (en morgen dus 16 dagen) terug zijn? Best snel al weer....

Gr,
    Henk