The Pancakes Rocks - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu The Pancakes Rocks - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

The Pancakes Rocks

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

22 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Pancakes Rocks

Na het ontbijt zijn we rond 8 uur weggereden richting Greymouth.
We rijden via Westport om zo langs de kust richting het zuiden te rijden. We volgen de rivier The Buller. Deze rivier slingert door een berglandschap, en geeft ons mooie uitzichten.

Vlakbij Murchison heb je het park: The Buller Gorge Swingbridge. De Swingbridge(hangbrug) is de langste van Nieuw Zeeland. Hij is 110 meter lang en 17 meter hoog. Je kunt alleen in het park komen via de Swingbridge, deze gaat over de rivier The Buller. Verder kun je hier een oud goudmijnershuisje bezichtigen, en een oude mijn. Ook staan hier nog oude materialen zoals een kraan, en een vrachtwagen. Verder zijn we in dit park naar een waterval, Ariki Falls, gaan kijken, deze was heel mooi, er was een tevens een flinke stroomversnelling. We zien hier weer dat kleine vogeltje waar we nu de naam van weten. Dit is de Robin, een geelborstje(bedankt Ad en ome Jan, jullie hebben de juiste benaming voor deze vogel doorgeven, we zullen dit bij de foto vermelden). Hij kwam weer naar ons toe en weer gaven we het kleine ding wat kruimeltjes. Ook hoorde we de Tui roepen, deze vogel heeft een aparte roep, het lijkt wel op een paar noten van de blokfluit.
We lopen op een gegeven moment door een kleine schacht. Een hele smalle doorgang van ongeveer 15 meter lang. We lezen op een bord dat deze schacht is ontstaan tijdens de aardbeving van 1929, 7,8 op de schaal van Richter. Zo weer via de hangbrug naar de auto.

Onze tocht weer verder volgend, nog steeds volgen we de rivier The Buller. Soms wordt de weg zeer smal en moeten we onder de rotsen door rijden. Hier nemen we een paar foto’s van. We laten Westport rechts liggen en gaan richting Greymouth.

We komen bij de Pancakes Rocks aan. Hier gaan we een wandeling maken. Het is heel apart om deze rotsformatie te zien. 35 miljoen jaar geleden, was hier een diepe zee. Op deze bodem verzamelde zich het afval van schelpdieren en andere organisme. Dit stapelde zich op. 25 Miljoen jaar geleden viel er verder modder en zand op de bodem. Dit werd onder hoge druk op elkaar geperst. 5 Miljoen jaar geleden perste moeder aarde deze plek weer omhoog. Dit is tot op de dag van vandaag zo. Moeder aarde perst de Southern Alps omhoog. 125.000 jaar geleden, waren de Pancakes Rocks een strand dat met hoog water net onder water stond. In de laatste 100.000 jaar worden nog steeds de Pancakes omhoog geduwd. Het gehele gebied komt boven de zeespiegel uit. Nu wordt dit langzaam afgebroken door de golven en de wind.
Wel interessant om te weten, dit gebied heeft miljoenen jaar gekost om opgebouwd te worden, en nu wordt het door moeder natuur weer afgebroken.

We nemen een heerlijk ijsje, en een spuitbus tegen de sandfly ’s. Je wordt gek van die beesten!!
Geef mij de Hollandse mug maar, die hoor je tenminste aankomen. Deze rotdingen zijn zo klein en nog kei stil ook. Daarbij kunnen ze gemeen bijten.

We rijden nu naar ons verblijf in The Breakers. Dit is een lodge met uitzicht op zee. Er staan hier maar 4 huisjes, waarvan wij er een hebben. Dit is een echte aanrader!!! Je hebt hier een heerlijk terras voor je zelf met uitzicht op de zee, en je kunt de zon letterlijk zien zakken in de zee.

Vanuit de tuin lopen we zo naar het strand. Op het strand kun je naar de rotsen lopen. Bij eb, wat het nu is, komen veel rotsblokken vrij te liggen van het water. Je kunt nu de vele, ja, vele mosselen zien zitten, deze zitten vast aan de rotsblokken. Mmmmm, mosselen, heerlijk. Ik lust ze nog niet zo lang, maar ze zijn zo heerlijk!!!!

De vrouw des huizes heeft voor ons een heerlijke pizza gemaakt die we buiten op ons terras nuttigen met een heerlijk glas wijn.

We horen hier dat we net een tyfoon hebben gemist. Gelukkig dan wel. Het schijnt dat deze net voordat we naar het Zuidelijk Eiland zijn gegaan hier voorbij heeft geraasd. We hebben wel onderweg heel veel puin zien liggen op de wegen vlakbij de kust van Picton. Bijv. omgevallen bomen en veel stenen die van de bergen af zijn gegleden. Ook hier waar we nu zijn moet het ontzettend te keer zijn gegaan. Dit is allemaal gebeurd op 19-20 januari.

Dit was weer eens een heerlijke dag. Wim is in de afgelopen periode goed verbrand geweest, het vervellen is nu net begonnen. Toch maar insmeren Wim, is toch beter.

We nemen nog een heerlijk glas wijn en luisteren naar de branding van de zee.

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 22 Januari 2011 - 10:48

Anja:

en Wim... nog wat gevonden??
    dan kan Anne-Marie de truck opknappen.

• 22 Januari 2011 - 11:13

Clazien:

Jullie geven ons ook het gevoel of we erbij zijn met al die mooie verslagen.
    En bij de foto`s zitten er heel wat die het uitvergroten waard zijn, klasse.
    Veel plezier verder, geniet nog, jullie zijn al over de helft.
    Groetjes Clazien,Tiny en de boys.

• 22 Januari 2011 - 11:15

Clazien:

P.S. Ik stuur ze ook door naar Tante Dina en Ome Tiny,
    die genieten er ook erg van
    Moest jullie ook de groetjes van hun doen, dus bij deze.

• 22 Januari 2011 - 14:32

Angeline:

En zijn jullie ook al een keertje in dat prachtige water gedoken voor de verandering.
    Het ziet er zo prachtig en verleidelijk uit met dat warm weer, toch.
    En mosselen, nee bah echt niet voor mij, maarja smaken verschillend, toch!!!
    Leuk huisje waar je hebt geslapen en pizza gegeten.
    Groetjes,

• 22 Januari 2011 - 15:10

Angelien:

jammer wim dat je nog je sokken aan had toen je daar lekker een broodje zat te nuttige
    hahahahahahaha

• 22 Januari 2011 - 17:05

Jos En Petra:

Leesbrilletje nodig voor de zon? :)
    Mooie foto's
    Veel plezier nog

• 23 Januari 2011 - 11:51

Mike Marijke:

Tja Wim normaal hou je niet zo lang pauze, moet je kijken je graafmachine is geheel ingegroeid
    en Anne-Marie die truk kan wel een likje verf gebruiken.

Mooie foto's van de zons ondergang de 3e is wel heel appart.

groetjes........