I did it again.....! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu I did it again.....! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

I did it again.....!

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

23 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Vanochtend net voordat we weg wilden rijden vroeg de vrouw des huizes of we even wilde kijken wat de cycloon had aangericht bij hun. Het pad naar het strand was een heel eind weggeslagen maar dat hadden we gisterenavond al gezien. Verder lag er op het strand allerlei rommel, zoals bomen en struiken. Je kon zien dat er hoogwater was geweest. Maar bij hun in huis had het water dwars door heen gestroomd. Het kantoor van hun had 40 cm onder water gestaan. Dit water kwam van de berg rechtstreeks bij hun naar binnen. Normaal kan de rivierloop dit wel aan, maar nu was het veel en veel erger geweest. Je kon de ravage nog zien in dit kantoor!

Zo, het is 9 uur, tijd om weer verder op weg te gaan. We gaan naar de Franz Jozef Glacier.
We volgen de highway 6, deze gaat langs de kust naar het Zuiden. In de verte zien we de bergen met sneeuw al liggen. Daar gaan we naar toe, het is nog een heel eind rijden.

We maken een stop bij een oud goudmijnstadje, genaamd Ross. Dit was best interessant. Je kunt er via foto’s zien hoe men vroeger hier goud aan het zoeken was. In de tijd dan men hier goud aan het zoeken was water heel belangrijk. Dit had men nodig bij het goud zoeken. Men had dit nodig om de aarde en stenen te scheiden van het goud. Daarom was diegene die het water bezat rijker dan de goudzoeker. Via de wandeling, deze duurde ongeveer 1,5 uur, zagen we een goudmijnershuisje, een oud waterrad, verder zagen verschillende gangenstelsels in de berg die door mensen zijn gehakt. Ook vele gangen die men maakte om het water van de ene naar de andere plek te krijgen. We lopen verder en komen via een poortje op een heel oud kerkhof. Hier zien we vele oude graven van zeer jonge mensen. Het werken was hier waarschijnlijk heel zwaar. Bijna aan het eind van de wandeling zien we een toren met een bel. Deze was nodig om te luiden als er brand uit brak. Op een foto kun je zien dat dat wel eens gebeurd was. We komen bij een huisje die de naam heeft: de Bakker Cottage.
Wij dachten dat het een bakker was, maar “de Bakker” is geen Engelse benaming. Nee, dit waren Nederlanders die hier gewoond hebben. Ze hebben dit gebouwd in 1885 voor Henriette en Raziluis de Bakker. In 1959 stond dit huis leeg. In 1978 kwam het in de handen van de gemeente die het daarna hebben gerestaureerd. Er was ook een info centrum dat we hier hebben bezocht.

Weer terug naar de auto en verder richting Franz Jozef Glacier. We komen langs rivieren waarvan het water heel erg blauw kleurt. Dit komt waarschijnlijk door de ondergrond, die is nogal licht van kleur. We hebben hiervan diverse foto’s genomen. Zo met de bergen op de achtergrond is dit een heel mooi gezicht.

Om half 2 komen we bij het Hotel aan. We kunnen gelukkig al inchecken en gaan hierna gelijk naar de Franz Jozef Glacier Guide NZ. We hadden ons aangemeld om een halve dag mee te gaan met een glacier walk. Rond 3 uur krijgen we allerlei instructies. Tevens krijgt iedereen een broek, regenjas, schoenen, sokken, muts, handschoenen en klimijzers voor onder de schoenen. Zo we hadden gelijk onze handen vol. De schoenen en de sokken doen we alvast aan. Voor de rest was in het dal te warm om dit hier al aan te doen. Met de bus werden we naar boven gebracht. Een rit van 10 minuten. Daarna een wandeling van een half uur naar de voet van de glacier. Onderweg kregen we uitleg over dat geen wat we zo al zagen. We moesten eerst nog een berg over om bij het ijs te komen, dit kostte ons nog eens 15 minuten. En dan eindelijk zijn we bij de voet van de glacier. We doen onze jas aan en de ijzers onder de schoenen. De lange broek doen we in de rugzak, hiervoor is het veel te warm. (of ik hiervan straks spijt krijg… ik weet het niet). We klimmen gestaagd naar boven over het ijs. Met die ijzers is het goed te doen. We springen over kloven en zien af en toe een flink gat met water erin.
Dan komen we bij een kloof in het ijs waar we door heen gaan. Deze is ruim 100 meter lang, 22 meter diep en soms maar 40 cm breed. De gids vroeg of we de broek aan wilde doen want daar onder kan je behoorlijk nat worden. Wij deden dit niet, het was zo warm! En een beetje water, och, dat kunnen we wel hebben. In een rij naar beneden. Soms kon je je ene voet niet voor de ander zetten, en moest je schuifelend naar voren. Wat bijna niet mogelijk is. En ja hoor, “I did it again!!”
Daar viel ik weer, voorover in het ijs. Nou ik kan je vertellen dat ijs hard is. Kei hard, en scherp.
Bij de vorige val was mijn rechterbeen het ergst. Nu mijn linker. Och ik hou van afwisseling….
Op stenen is het hard vallen, maar op ijs ook! De volgende keer(als die komt) wil ik alleen op bed vallen, en nergens anders meer. Maar ja, ze zeggen wel eens 3 keer scheepsrecht, maar ik hoop niet dat dit voor mij telt. De rest van de klim ging goed hoor. Door het vele ijs en de kou voelde ik nergens niks van. Het bloedde wel, en iedereen vroeg hoe het ging, maar het ging goed, ik voelde niks.
En ik weet niet of het met een broek aan minder erg was geweest.
We hadden een geweldig uitzicht boven, en daarna begonnen we met de daling. Ook hier moesten we door smalle kloven maar deze waren niet zo diep en lang als die we gehad hadden. Als we van het ijs zijn mogen we de ijzers weer afdoen en de daling gaat verder. Om half 8 waren we weer terug bij de bus. Onderweg was nergens een toilet, en ook geen mogelijkheid om ook maar ergens een plasje te plegen. Ophouden dus. We leverden onze spullen weer in en gaan terug naar het Hotel.

Ja, en nu, heerlijk naar de Hot Pools. Daar was het water 40, 38 en 36 graden. Heerlijk luieren, heerlijk ontspannen. Als je daar dan in je zwemkleding rond loopt dan zie je dat Wim al flink gekleurd is, en ik, och wat zal ik zeggen, heb gewoon wat plekjes erbij….

Hierna vonden we dat we een wijntje hadden verdiend. Ondanks de val, was dit een schitterende dag. Heerlijk aan het strand gezeten, een wandeling in de bossen bij het goudmijnersdorp, een wandeling op een ijsgletser, en dan een heerlijk relaxt in een hot pool. Wat wil een mens nog meer?

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 23 Januari 2011 - 10:12

Claar:

Tja, ik heb hier nog wel een stel krukken staan, je mag ze lenen als je terug bent want als je zo doorgaat zul je ze wel nodig hebben!

• 23 Januari 2011 - 10:20

Loes En Carla:

Ik zie staan I did it again en dacht, ze heeft weer ergens hoog in de lucht gehangen. Maar nee, weer gevallen. Da's pech hebben. Heb je er veel last van?
    Maak er maar geen 3 x is scheepsrecht van.
    Wat een geweldige ervaring daar zo op het ijs.
    Prachtige foto's ook met die blauwe kleur van het ijs.

• 23 Januari 2011 - 10:28

Martijn:

Zo zeg wat een natuurschoon! laat de derde keer maar zitten mam nu is het wel genoeg geweest! maby is zon spa ook wel iets voor ons in de tuin:P ook lekker warm hier gaat allez goed wel beetje regenachtig gister even weze zoeken en feest gehad nu net wakker even wat opruimen hier

Have Fun

Groetjes Martijn & Marleen

• 23 Januari 2011 - 11:13

Charon:

He Mam en Wim,

Nu is het idd wel genoeg geweest brokkenpiloot gelukkig kan je dochter er ook wat van zo nu en dan:)
    uhm ja net als martijn zegt het gaat hier prima,
    lekker regenachtig maar niet echt koud meer,
    morgen om 10 uur wordt ad geopereerd aan zijn schouder,
    dan weten jullie dat,
    verder heb een vrijdag een gezellige avond/nacht gehad en ben ik gisteren naar de sauna geweest,
    nu weer lekker thuis en heb het weer een beetje opgeruimd hier de kattebak weer verschoond en de was is aant draaien,

Voorzichtig daarzo,
    en geniet er nog van maar zo aan de foto`s te zien gaat dat wel lukken!!!

Gr Charon

• 23 Januari 2011 - 12:06

Mike Marijke:

Ik dacht dat we dat al gehad hadden (vallen) dus ik denk dat je in herhaling valt.
    gelukkig had je nu wat ijs in de buurt.

Let je wel op volgende keer, Tip misschien wat kussens meenemen om je heen.....

Complimenten weer voor de mooie foto's

• 23 Januari 2011 - 12:10

Peter Rijkers:

Hey stuntelaar,

Er is een medicijn tegen vallende ziekte,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    THUISBLIJVEN!!!!!!

• 23 Januari 2011 - 13:13

Jos En Petra:

Alweer gevallen.... Ik heb nog wel een paar kniebeschermers over. Misschien een tip voor de volgende keer!

• 23 Januari 2011 - 14:15

Angeline:

Ja wat zal ik zeggen, je wordt ouder en dan moet je af en toe wat meer opletten, ha ha.
    Nee hoor hopelijk heb je er deze keer niet zoveel last van en de volgende keer toch wat meer je voeten optillen. LoL.
    Dat bad zal zeker wel lekker geweest zijn na al die dagen, lekker relaxen.
    Kun je wel gebruiken na al dat lopen, klimmen en sjouwen.
    Groetjes,

• 23 Januari 2011 - 14:40

Diana:

Nou wat een belevenis!!
    Als ik jullie verhalen lees dan krijg ik ook zin om deze reis te gaan maken.
    We blijven jullie volgen, geniet ervan en kijk goed uit!

• 23 Januari 2011 - 19:14

Clazien:

Hoi W & A.
    Weer een geweldige ervaring rijker, zo te zien.
    Wat stellen dan die paar blauwe plekken nog voor, niks toch?

Geniet lekker verder.

Groetjes Clazien en de mannen.

• 23 Januari 2011 - 21:25

Tiny En Frans:

Hallo vakantiegangers doe we een beetje voorzichtig daar tussen die ijs massa nog een fijne voortzetting wim en annemarie groetjes tiny en frans