De spookstadjes.... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu De spookstadjes.... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

De spookstadjes....

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

26 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Weer eens vroeg opgestaan. Na het ontbijt hebben we uitgecheckt en gaan om 8 uur op pad.
Ons eindpunt vandaag is Queentown. Maar voordat we daar zijn gaan we nog verschillende stops maken.

De eerste stop die we maken is in Bendigo. Dit is een spookstad uit de goudzoekerstijd. Rond 1866 was Bendigo vrijwel verlaten, tot men een goudhoudende kwartsader vond en deze ruim 50 jaar exploiteerde. Boven Bendigo liggen nog 2 meer spookstadjes, namelijk Logantown en Welshtown, deze zijn na 1880 verlaten. Rondom deze plaatsen liggen mijnschachten. Deze plaatsen waren alleen via een zeer steile onverharde weg te bereiken. We hebben hier ongeveer 1,5 uur rondgelopen.

We gaan weer verder en we komen in Cromwell aan. Cromwell werd na de goudzoekerstijd een belangrijke stad in een van Nieuw Zeelands grootste fruitteeltgebieden. Omdat men veel water nodig had bij deze fruitteelt werd er in de jaren tachtig een stuwmeer genaamd Lake Dunstan aangelegd.
De historische hoofdstraat kwam hierdoor grotendeels onderwater te staan. Sommige huizen zijn daarom verplaatst, andere zijn blijven staan. Ook ligt er nog een spoorrail en een brug onder het water.

Van hier uit gingen we naar Goldfields Mining Centre, hier zien we hoe er in de mijnen werd gewerkt. De rondwandeling is ongeveer 1 uur. Ook hier staan verlaten huisjes en kun je af en toe een mijn zien. Je ziet ook de materialen zoals een lorrie en de rails, en de spuit die ze gebruikt hebben om het water op te wanden te spuiten zodat het zand makkelijker wegspoelde. Om er te komen moet je te voet via een brug de rivier Kawarau oversteken. Onderons gaat net een jet-boat over het water.

Weer in de auto en verder op weg. We rijden langs de rivier Kawarau. Deze rivier stroomt door smalle rotsachtige ravijnen. Soms stoppen we om even van het uitzicht te genieten. Het begint te regenen en het duurt niet lang of de regen komt met bakken uit de hemel.

We komen in Arrowtown aan. Dit is de best bewaard gebleven goudmijnstad. In 1862 ontdekte een klein groepje mijnwerkers goud in de rivier de Arrow. In de hoofdstraat staan oude koloniale winkels en gebouwen, en aan de andere kant stenen mijnwerkershuisjes uit de jaren 1860 en 1870. Na 1865 speelden Chinese mijnwerkers een grote rol in de geschiedenis van Arrowtown.
Gelukkig is het nu redelijk droog. We hebben voor de zekerheid onze regenjassen aangedaan. Ook lopen we even langs de rivier de Arrow. Hier zijn opnames gemaakt voor The Lord of the Rings.
In dit stadje hadden ze een snoepwinkeltje. Wat ze daar allemaal wel niet hadden! Mmmm. Heel veel lekkers. Zelfs onze Hollandse heksenhiel, en zoute drop, de Limburgse katjes, salmiak rock, krijtjes en de zure beertjes en nog veel meer! Potten vol van dat spul. Kon het niet laten, heb toch wat lekkers gekocht!

Nu gaan we naar Queenstown en checken in. Ons hotel is weer eens behoorlijk luxe. We hebben een prachtig uitzicht op het Lake Wakatipu(was ooit een gletsjer), met daar achter de bergen. Het aparte van dit meer is dat het water iedere 5 minuten 7cm stijgt en dan daalt. Op sommige plaatsen is dit meer 380m diep. Vanaf ons balkon is een het machtig uitzicht. Het stadje zelf is ook ontstaan in de goudzoekerstijd, rond 1860. Het was een ingedut stadje tot de jaren zeventig. Sinds die jaren heeft het zich ontwikkeld tot een internationaal vakantieoord en wereldcentrum voor avontuurlijke sporten zoals bungeejumpen.
We zijn nog even wat wezen eten in Queenstown en hebben langs het meer wat gelopen. Sommige wegen zijn zo steil dat je denkt dat je met de auto niet naar beneden zult rijden, maar dat je zult gaan rollen met de auto! Dit was zeker 25% ! En dan maar hopen dat je rem het niet begeeft……

Nu zitten we weer in ons hotel, en ja hoor met een heerlijk koud glas wijn! Hebben we wel verdiend vinden we.

Gr. van Wim en Anne-Marie

• 26 Januari 2011 - 10:34

Charon:

Ah dat uitzicht vanuit de hotelkamer lijkt wel een schilderij,
    mooi hoor,

gr charon

• 26 Januari 2011 - 13:31

Angeline:

Die speedboot daar zouden wij nu ingezeten hebben.

ja al die snoepjes ja daar moet je de verwijstjes niet inzetten, zeer verleidelijk!!!
    groetjes

• 26 Januari 2011 - 17:11

Mike Marijke:

inderdaad zoals verwacht weer een mooi verslag met lekkere snoepjes, Wim kan daar goed van afblijven Toch?

Het hotel valt wat tegen Wim was dat geen lodge waar je in stond?
    (misschien nog iets gevonden).

Geniet maar lekker van het wijntje jullie hebben het inderdaad verdient.

Groetjes uit het altijd gezellige Brabant

• 26 Januari 2011 - 20:37

Claar:

Hmmmmmmmmmmmmmm lekker!! Dus dat brengen jullie mee? Snoepjes???
    Hebben ze daar trouwens ook zoute pinda's? Anders zal het voor Wim wel afkicken zijn!!