naar de Glowworm Cave - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu naar de Glowworm Cave - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

naar de Glowworm Cave

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

28 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Hallo allemaal,

het echte verslag komt nog. Nu hebben we hiervoor geen tijd. Helaas.
We zijn vanochtend vanuit Queenstown vertrokken naar Te Anau waar we rond 12 uur kwamen. We hebben hier 2 boekingen gedaan. 1 is voor vandaag, rond kwart voor 6 gaan we met de boot het meer over, daar aan de overkant gaan we naar de grot met de gloeiwormen. In deze grot gaan we ook weer met een bootje verder. We zijn benieuwd. De tocht duurt 3 uur dus we zijn laat terug.
Morgenvroeg vertrekken we heel vroeg, rond de klok van 6 uur naar Milford Sound. Daar checken we rond half 11 in voor een boottocht over het water. Deze tocht moet zeer schitterend zijn. We hopen op iets beter weer als dat het nu is. Het is droog maar wel heel erg bewolkt. De kans op regen is aanwezig. We zullen het zondag allemaal wel weten te vertellen.

En Angeline, paragliding heb ik al eens gedaan. En omdat het nu gelukkig allemaal weer goed is met mijn knieën en mijn rug wil ik dit ook zo even houden. Vandaar dit niet gedaan. Maar om het te zien was ook schitterend.

groetjes van Wim en Anne-Marie

En nu het echte verslag van deze dag:

Vanochtend rond half 8 opgestaan en na het ontbijt, op ons balkon heerlijk in de ochtenzon, zijn we op weggegaan naar Te Anau. De tocht gaat de naar Frankton en van 40 km langs het grote Lake Wakatipu.
Aan het eind van het meer (dat ongeveer 85 km lang is) ligt Kingston.

Het kleine stadje Kingston was lange tijd eindstation voor reizigers die per spoor of per boot uit het zuiden naar Lake Wakatipu reisden. Hier maakt een opgeknapte antieke stoomtrein, Kingston Flyer, met diverse wagons en personeel in historische uniformen een rondrit van 75 minuten. Helaas waren we veel te vroeg. De eerste rit begint rond 12 uur. Dat zou betekenen dat we nog 2 uur zouden moeten wachten. Nou, dat hebben we maar niet gedaan. We hebben wat foto’s gemaakt van het stationnetje en zijn verder gereden. De stoomtrein was hier niet helaas.

Verder op de weg zien we nog een stationnetje dat bij Fairlight ligt. Ook hier stoppen we even en zien aan het spoor dat hier al lang geen stoomtrein meer rijd. De rails liggen onder de kiezels.
We rijden verder en het begint te regenen. Hoe verder we richting Te Anau gaan hoe meer het gaat regenen. Vanochtend was de buitentemperatuur nog 18 graden, nu zien we deze dalen en dalen.
Buiten is het op een gegeven moment maar 12 graden. Brrr! En daar zitten we dan in korte broek en een hemdje...brr! Gelukkig komt er na de regen ook weer wat zonneschijn. En net voordat we Te Anau in rijden is de temperatuur weer gestegen naar 17 graden.

In Te Anau gaan we bij een informatie centrum 2 boekingen doen. De eerste is voor vandaag, we gaan met de catamaran naar de grot met de Glow Worms (glimwormen). De andere boeking is voor morgen om dan met een boot een rondvaart te maken op Milford Sound.

Het is intussen half 2. We gaan inchecken. We hebben eerst wat warme kleren aangedaan. Daarna zijn we het centrum ingelopen. Te Anau is niet groot, eigenlijk maar heel klein. Gelukkig is het droog. Rond half 5 hebben we alvast wat gegeten omdat we rond half 6 bij de catamaran moeten zijn.
We nemen voor de zekerheid onze regenjas mee en een dikke trui. Je weet nog niet hoe het weer aan de andere kant van Lake Te Anau is.

Om kwart voor 6 varen we weg. Het gaat in een goed tempo over het water. We varen om de Dome Islands heen. Hier gaat het wat langzaam zodat iedereen wat foto’s kan nemen. Het tempo wordt weer opgehoogd zodra de eilanden zijn gepasseerd. De tocht duurde ongeveer een half uur. Zodra we bij de Glow Worms Caves aangekomen zijn worden we in groepen verdeeld. Met 12 andere mensen zitten we in de eerste groep. De ingang van de grot is zeer laag. Je loopt de eerste 25 meter door je knieën en flink gebukt onder de rotsblokken door. En dan…. zien we heel veel water uit de grot komen, dit met veel geweld. De gids verteld ons een verhaal, maar door de herrie van het vele water is het bijna niet te verstaan ondanks dat de gids aan het schreeuwen is. Een eindje verder de grot in zien we een echte waterval! En niet zo’n kleintje. Het is ongelooflijk zo mooi. Een paar meter verder weer een waterval. Je mag hier binnen geen foto’s maken, heel erg jammer!
We klimmen verder en komen in een ruimte die heel hoog en smal is. Dan zijn we bij de boten. We stappen in en varen zonder licht, het is hier kei donker. De gids maakt nog even zijn zaklamp aan en geeft ons door dat we moeten stilzitten, handen binnen boord houden, en stil zijn. Nou dat laatste is het moeilijkst..ha, ha! In de duisternis varen we weg en boven ons zien we gelijk de glimwormen. Het zijn er veel. Het lijkt wel een sterrenhemel met zeer veel sterren. De gids trekt ons voort via een touw. Alles in volledige duisternis. We varen een klein kwartiertje en komen dan weer bij het beginpunt aan. Hier brandt dan ook weer een klein lichtje.
We stappen uit en lopen verder in de grot. In totaal zijn we ongeveer 45 binnen geweest. Als we uit de grot komen krijgen we wat te drinken en tevens een uitleg over de wormen. Hierna gaan we terug naar de catamaran en varen weer terug naar Te Anau waar we rond 8 uur aankwamen.

We gaan nog even het centrum in voordat we naar het hotel terug gaan. Omdat we morgen vroeg op moeten gaan we wat vroeger naar bed. (als dat lukt) Maar eerst een heerlijk glas wijn, wat olijven, pinda’s en een boek.

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 28 Januari 2011 - 13:33

Angeline:

ik wist niet dat je dat ooit gedaan hebt.
    Gelukkig gaat het beter met je knieen en rug.
    Geniet nog maar lekker van je vakantie.
    Groetjes.