Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Milford Sound

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

29 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Om 6 uur opgestaan vanmorgen waarna we hebben ontbeten op onze hotelkamer.Om ongeveer 6.45 zijn we weggereden en eerst wezen tanken omdat we anders niet meer kunnen tanken voor we weer terug zijn in Te Anau, want we gaan vandaag naar Milford Sound voor de rondvaart over de Milford Sound naar de Tasman Zee.

Om 10 uur moesten we aanwezig zijn om in te schepen en om half 11 zijn we gaan varen. Toen we wegreden was het behoorlijk bewolkt en 11 graden. Ook hadden we af en toe regen en het waaide behoorlijk. Nou dat beloofd wat. Onderweg hebben we enkele stops gehad, even uit de auto en wat foto’s genomen. Het is toch een tocht van ruim 2 uur. De bewolking wordt dunner en de temperatuur loopt op tot 16 graden. We moeten door een 1 km lange tunnel. Als we hier uitkomen, gaat de weg behoorlijk steil omlaag in een paar haarspeldbochten. De zon breekt af en toe door de bewolking. Een eindje verder zien we inderdaad meer blauwe lucht dan wolken. Zouden we geluk hebben vandaag? Het ziet er wel naar uit.

We komen rond kwart voor 10 in Milford Sound aan. Het is hier mooi weer! We gaan naar de terminal en checken in.

Rond half 11 varen we weg. Ja, wat moeten we van de tocht schrijven. Hij was geweldig, mooi, fantastisch, in een woord AWESOME zoals ze het hier noemen!(ontzagwekkend mooi) De bergen het water, alles in het geheel kei mooi!
We hebben zeehonden en dolfijnen gezien en wel tientallen watervallen. We zijn 2.5 uur op het water geweest en we hebben van iedere minuut genoten. Het was heerlijk weer! De boot ging tot in de waterval. Mensen die op het voordek stonden werden kletsnat! Maar ze vonden dit niet erg, de meeste hadden hiervoor al regenkleding aangedaan.
We waren om 1 uur weer terug in de haven.

Van hier uit gingen we weer terug naar de auto. We rijden nu dezelfde weg terug naar Te Anau, maar nu met meerdere stops.

De eerste stop was in de Chasm. Dit is een gigant van een waterval. Er is hier een houten brug die over de waterval heen hangt. Je kunt zien dat deze waterval in het verleden nog meer sporen heeft nagelaten. Je kunt dit zien aan de mooie gevormde rotsen die helemaal uitgehold zijn door het water. Het vele water komt hier met geweld naar beneden!

Verderop stoppen we bij The Homer Nature Alpine Walk. Hier gaan we klimmend een heel eind omhoog. We gaan naar het ijs. Het pad er naar toe gaat over allerlei rotsblokken, kleine en grote. Dan komen we eindelijk bij de sneeuw en het ijs. Gek het is hier heerlijk warm weer en je loopt over de sneeuw en ijs. Wel heel voorzichtig want we hebben hier geen ijzers onder onze schoenen. En ik weet dat ijs scherp kan zijn! Hoog boven ons tornt een gebergte waar nog veel meer sneeuw op ligt. Tevens is er een waterval. Weer terug beneden zien we dat hier in het verleden huisjes hebben gestaan. Soms zie je nog wat fundering en dan weer oud ijzer. De huisjes die hier stonden waren van die mensen die hier de lange tunnel hebben gemaakt. Met dank aan hen, anders hadden we nooit bij Milford Sound kunnen komen.

Hierna stoppen we bij Lake Marian en haar waterval. Om er te komen moet men eerst over een hangbrug heen. We komen eerst bij de waterval van Marian aan. Hier komt het water weer met donderend geweld naar beneden. Je kunt via houten vlonders zowat op de waterval staan. Heel leuk gemaakt. Helaas was de weg naar Lake Marian dicht i.v.m. gladheid en losse steenslag.

Onze tocht gaat verder naar Hollyford, daar is een museum over de omgeving en de Homer tunnel.
Dit kun je alleen bereiken via een onverharde weg. Er is daar tevens een camping. En 8 km verderop heb je nog een waterval maar daar zijn we niet wezen kijken.

Verder naar de laatste stop, dit zijn de Mirror Lakes. Omdat het hier heel hard waaide was er niet echt een mirror (spiegelbeeld) op het water te zien. Alleen maar kleine golfjes. Maar dat hinderde niet de Lakes waren ondanks dat mooi om te zien.

Rond half 7 waren we weer terug in Te Anau. We hebben even wat gegeten en wat rondgewandeld in het centrum. Daarna zijn we naar het Hotel gegaan. Lekker douchen en ons wijntje genuttigd.

We hoorden trouwens gisteren dat het afgelopen donderdag heel erg hard had geregend op het Noordelijk Eiland. In Auckland stonden de straten blank, we zagen net op tv de auto’s in Auckland door het water heen rijden! In 72 uur tijd was er ruim 300 mm regen gevallen. Vele belangrijke wegen op het Noordelijk Eiland zijn tijdelijk afgesloten i.v.m. water overlast.

Zo dat was het voor vandaag. Op naar morgen.

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 28 Januari 2011 - 08:52

Gradje:

Hallo wereldreizigers, het moet nu wel erg vol gepland zijn als je zelfs geen tijd meer hebt om jou reisverslagen te verwerken. Geeft verder niks geniet er nog maar goed van, wij doen het werk wel hier!? Hardstikke mooi allemaal begin zowaar een beetje, heel klein beetje, jaloers te worden.
    Heel veel groeten van iedereen hier en tot gauw, of mag ik dat ook niet schrijven,
    Getoetjes!!!!!!!!!!!

• 28 Januari 2011 - 16:09

Mike Marijke:

Krijg je het nog druk ook op je vakantie, haha
    doe es lekker genieten we zien de verslagen wel toegemoed.

Ps ik heb er 20 klaar liggen nu.

groetjes Ons....