Manapouri en omgeving - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Manapouri en omgeving - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Manapouri en omgeving

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

30 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Te Anau

De verslagen van 28 en 29 januari zijn nu aangepast door ons.

Vandaag maken we er een rustige dag van. Rond de klok van 8 uur zijn we opgestaan. Na het ontbijt zijn we richting Manapouri gereden.

We rijden eerst via een onverharde weg naar Control Gates. Dit ligt aan het Lake Te Anau. Van hier uit kun je wandelingen maken, bijv de Kepler Track. Dit is een track van 4 dagen. Dat gaan we dus niet doen, maar het uitzicht is mooi, je kijkt vanuit hier over het meer heen. Het is vandaag bewolkt, en soms valt er wat regen, en de temperatuur is rond de 15 graden. Niet echt warm, maar ook geen weer om binnen te zitten.

Van hier uit gaan we naar de Swingbridge over The Waiau River bij Rainbow Reach. Dit is een lange hangbrug waar we even overheen lopen. Aan de andere kant van de rivier zien we dat hier het Kepler Track langs komt.

We rijden verder naar Manapouri en stoppen in het plaatsje bij een klein cafe waar ze ook wat informatie hebben. Er is een klein winkeltje bij en dat was het. De informatie die ze hier hebben is zeer weinig. We moeten het doen met wat we al hadden.

Als we verder rijden zien we een bord met daarop aangegeven dat er verderop een uitzichtpunt is. Daar rijden we dan ook naar toe. We passeren een klein haventje met wat bootjes. Bij het uitzichtpunt kijken we zo op het haventje en over het Lake Manapouri. Het waait behoorlijk en het regent. Het Lake Manapouri ligt 178m boven zeenivo en het diepste punt is 440m.

Even in de auto gekeken op de landkaart of er ergens iets te beleven of te zien valt in de omgeving. Wandelen gaat nu bijna niet in de bossen omdat alles nu nat en glad is van de vallende regen.

We besluiten om naar Wilderness Scientific Reserve te rijden. Dit is een natuurgebied met verschillende lage beplanting. Er staat een informatie bord bij. Volgens het bord zou ’t hier zo’n 8 tot 10 duizend jaar geleden (na de ijstijd) eruit hebben kunnen zien.
We lopen hier even over het mos en het is net of je over hoogpolig tapijt loopt. De struiken(Bog Pine, latijnse naam is Halocarpus Bidwillii) die er staan lijken op onze hei planten. Ze groeien heel langzaam en sommige die hier staan zijn een paar honderd jaar oud. Het is gelukkig droog geworden, maar het waait nog steeds heel stevig.

We rijden verder en gaan van de autoweg af. Op de hoek van de straat staat een brievenbus in de vorm van een houten blokhut. Hiervan even een foto gemaakt. Via een onverharde weg rijden we richting The Dale. Links van ons zien we een bos waarin ook een scene van een film heeft afgespeeld, “Fangorn Forest”. De weg gaat hier door de open velden waar we schapen, koeien en herten zien in de weilanden. Oftewel we zien shoarma, bief en reebout, ha, ha!

We gaan weer terug naar de verharde weg en rijden terug naar Te Anau om terug te gaan naar ons Hotel. Het is inmiddels 2 uur en we gaan zometeen even wat rondslenteren in het plaatsje en langs het meer Te Anau.

Dan gaan we ergens wat eten en omdat we morgen een lange trip voor de boeg hebben willen we morgenvroeg vroeg op staan. We willen het daarom vanavond niet zo laat maken. Maar dat nemen we ons vaker voor en het is ons nog niet gelukt om voor 12 uur op bed te liggen. We zijn benieuwd of het nu wel lukt.

We zullen ook deze avond afsluiten met een glaasje wijn erbij. Straks thuis is het wel weer afkicken denk ik…! Och misschien wordt het wel een gewoonte.

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 30 Januari 2011 - 07:22

Mike Marijke:

Lekker zo'n rustdag, kom je weer tot je zelf.............. haha
    Slimme zet om niet te gaan glibberen, knieval nog goed in geheugen dus.
    Ben wel benieuwd of jullie de streekwijn drinken, of is daar geen wijnstreek.

groetjes

• 30 Januari 2011 - 15:06

Henk En Daisy:

Het mag wel wat minder weer zijn, maar je foto met het uitzicht op Lake Manapouri is echt geweldig.

Gr,
    Henk