Dunedin en omgeving - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu Dunedin en omgeving - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Wim en Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Dunedin en omgeving

Door: anne-marie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Anne-Marie

31 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Gisterenavond toen we naar ons Hotel terug liepen regende het kei en kei hard!
Het goot, het viel met bakken uit de hemel. Normaal kon je in de verte achter het meer de bergen zien liggen, nu zag je helemaal niets, een mist van regen dat was je zag! Op de tv vertelde ze later dat er in een paar uur tijd 100mm regen was gevallen! Nou dat is me nog al wat. Daarbij waaide het behoorlijk. In het Hotel viel zelfs de stroom even uit. Gelukkig dat het niet onweerde.

Vanochtend om 6 uur opgestaan en om 7 uur weer op pad, vandaag moeten we van de westkust naar de oostkust rijden. Dit is een rit van ongeveer 4 uur. De zon komt door de wolken en het lijkt een mooie dag te worden.

Toen we al bijna twee uur onderweg waren stuurde de Tomtom me steeds meer naar de kant waar enorme regenbuien hingen….. Daar wilde ik niet naar toe! Maar jawel hoor, steeds meer naar die donkere kant terwijl de linkerkant van mij heel uitnodigend keek. Daar scheen de zon en bijna geen wolken. Na een tijdje, je raad het al, jawel reden we de regen in. Dit ging met grof geweld gepaard. De ruitenwissers konden het net aan. Daarbij rukte me de wind me bijna van de weg. Dit was niet de bedoeling, we willen lekker weer, maar niet dit! En maar duimen in de auto dat het beter wordt! Dan na een goed half uur wordt de regen minder en zien we in de verte de zon!!!!
En binnen een half uur rijden we in de volle zon. Zonet tijdens de regen was de buitentemperatuur nog maar 10 graden, nu zien we deze al snel stijgen naar de 17gr.

We komen om kwart voor 11 in Dunedin aan, We zetten de auto midden in het centrum bij een supermarkt. (kost zo geen parkeergeld, ha, ha) We mogen hier maar 2 uur staan, maar we staan er wel 4 uur! Hier gebruiken ze geen blauwe kaart net als bij ons, dus ze kunnen het niet controleren.
In de supermarkt kopen we gelijk 3 flessen wijn, deze was bijna op.

In Dunedin gaan we een kijkje nemen bij het oude station, Dunedin Railway Station. Het is een van de mooiste gebouwen in Dunedin, en gebouwd 1906. Verder zijn we naar het Otago Ealy Settlers Museum geweest. Hierna zijn we bij de First Church wezen kijken. Deze is gebouwd in 1873. De toren is 56 meter hoog. Binnen in deze kerk staan allerlei archieven waar je in kunt neuzen. Nou, dat laat ik me geen 2x zeggen. Gelijk mijn brilletje uit mijn tas gehaald en even in de boeken gekeken. Er waren trouwboeken bij die gingen terug naar 1844. Maar Wim maakte me even er op attent dat we nog andere dingen wilde gaan bekijken dus heb ik mijn brilletje maar weer in de tas gedaan.
Van hier uit zijn we naar St. Paul’s Cathedraal gedaan, deze is gebouwd in 1919. Op deze plaats heeft eerst een andere kerk gestaan die in 1863 op deze plaats was gebouwd.
We hebben door Queens Garden gelopen en we zijn bij de Chinese Tuin geweest.
Hierna terug naar de auto. De temperatuur is nu heerlijk, waarschijnlijk zo rond de 21 graden.

We verlaten het centrum en gaan naar de Tunnel Beach. We parkeren de auto en kunnen bijna niet uit de auto komen i.v.m. de harde wind. Hier is een wandeling naar beneden van 20 minuten en dezelfde weg terug kost volgens het bord 40 minuten. We zullen zien. We wandelen naar beneden, soms gaat het zeer steil. Ok, we moeten straks nog terug, maar dat is een zorg van later. De wind blaast ons gewoon naar beneden. Het uitzicht wat we op een gegeven moment zien is schitterend. We zien rotsen die steil uit de oceaan omhoog reizen. Het water beukt tegen ze aan met grof geweld. We komen steeds dichterbij. Onderaan zien we een soort landtong waar je over heen kunt lopen. Als we verder naar beneden lopen zien we de tunnel waar iedereen het over heeft. Tunnel Beach, genoemd naar de tunnel die rond 1870 door de zandsteenkliffen is gehakt. Hierdoor kon men de beach bereiken. We hebben hier wat rondgelopen en zijn toen de steile weg omhoog weer op gegaan. We hebben er 30 minuten overgedaan.

Nu gaan we naar Peninsula. Dit is een 24km lang schiereiland wat aan Dunedin grenst. De rondrit is in totaal 64km die we dan ook helemaal gedaan hebben. We rijden langs het water. Soms spat het water zo hoog dat de auto er nat van wordt. Het waait dan ook behoorlijk!

We stoppen bij het Fletcher House om binnen een kijkje te gaan nemen. Een dame in originele kledij van toen maakt de deur open en wenst ons een welkom. Ze geeft ons een volledige rondleiding in het huis. Dit huis is gebouwd in 1909. De Fletchers hebben heel veel gebouwen waaronder het hotel waar we in Tongariro hebben overnacht, en ook de Sky Tower in Auckland en nog vele meer.

Verder op de route komen we aan het uiterste puntje van het schiereiland, Taiaroa Head. Hier kun je Albatrossen, zeehonden, zeeleeuwen, pinguins en andere vogels zien. Wij hebben de albatrossen zien vliegen! Dat zijn grote vogels met wel een spanwijdte van 3 meter! Jammer dat het op zo’n grote afstand was zodat de foto’s niet echt duidelijk zijn. Ook zagen we de zeehonden en de pinguins! We stonden op een hoge klif en onderons zag je de pinguins zwemmen! We vervolgen onze route en rijden nu via de heuvels weer terug naar Dunedin. Onderweg hebben we nog verschillende foto’s gemaakt.

Nu is het intussen 8 uur en we gaan wat eten. We moeten nog naar het hotel, dus moeten we dat maar eens gaan doen.

Groetjes van Wim en Anne-Marie

• 31 Januari 2011 - 08:39

Anja:

wat een belevenissen allemaal, super!!!!
    geniet er nog maar van, voordat je het weet is het......
    groetjes Anja René Vincent

• 31 Januari 2011 - 17:58

Mike En Marijke:

Hoi daar op dat mooie eiland.
    Ik zie lees wel dat de verhalen steeds spannender worden.
    zag zelfs kaboutertjes in het trappenhuis van het station (rode mutsjes)
    er blijft ons niets gespaart geweldig.
    en ja we zagen anne-marie.

doeggggggggggg

• 31 Januari 2011 - 19:31

Tonny En Peter:

Hey Wim en Anne-marie

Ik zie wel dat het een fantastische reis is het ziet er allemaal schitterend uit.
    Nu begrijp ik wel dat je natuurlijk niet naar huis zou willen maar daar moet je nog maar niet aan denken wij wensen jullie nog een fijne vakantie toe en maak er verder nog een leuke reis van.

Groeten uit het zonnige Dinther
    Tonny en Peter

• 01 Februari 2011 - 12:19

Clazien,:

Heb al dagen geen berichten van jullie gekregen, er is toch niets mis hoop ik?
    Groetjes en geniet nog even.